Glucose metabolisme

Met deze test meet de voedingsdeskundige gedurende 2 weken welk effect voeding heeft op jouw lichaam. Wanneer we eten zet ons lichaam voedingsstoffen om in glucose - wat terecht komt in de bloedbaan om meteen energie te leveren of wordt opgeslagen in de spieren, lever of vetcellen.

​

Waarom is glucose monitoring zo belangrijk?

Het beïnvloedt hoe we ons voelen in real time. Het heeft effect op onze hongersignalen, ons humeur en wanneer we het niet onder controle hebben, komen we bij, raken onze hormonen uit balans, worden we moe, craven we calorierijk voedsel, onze huid reageert en heeft het een negatieve bijwerking op ons hart. Op lange termijn gaan we ook meer en meer richting insulineresistentie en diabetes type 2.

Volgende herkenbare ‘symptomen’ kunnen en zijn hoogstwaarschijnlijk een direct gevolg van een instabiele bloedsuikerspiegel:

​

- Een energie dip kort na de morgen of in de namiddag

- Gewichtstoename

- De nood om na enkele uren alweer te eten

- Intense cravings - vooral voor zoetigheden

- Acne of huid ontstekingen

- Anxiety/angsten

- Brain fog/concentratieproblemen

- Stemmingswisselingen

- Zure oprispingen

- Hormonale disbalans

- Zwaardere PMS klachten

- Insulineresistentie

Wat zijn ‘glucose spikes’?

Wanneer koolhydraten (zetmeel en suikers) worden omgezet naar glucose gaan ze via onze maag naar de dunne darm en zo naar onze bloedbaan. Een te hoog gehalte aan glucose in de bloedbaan (glucose spike) heeft tal van negatieve invloeden op ons lichaam en onze gezondheid.

Onze cellen hebben glucose nodig om te functioneren maar wanneer zij een te groot aantal glucosemoleculen aangeboden krijgen, gaan ze vrije radicalen produceren. Deze vrije radicalen zetten een reeks van schadelijke reacties in gang en beschadigen alles waar ze mee in aanraking komen. Ze wijzigen DNA, creëren mutaties die schadelijke genen activeren en veranderen gezonde cellen in ongezonde cellen.

Ons lichaam kan omgaan met vrije radicalen, tot een bepaalde hoeveelheid. Wanneer we herhaalde glucose spikes incasseren, glipt ons lichaam in een staat van oxidatieve stress. Oxidatieve stress is de drijfveer voor hart- en vaatziekten, diabetes type 2 en veroudering. Na verloop van tijd gaan onze cellen hun capaciteit om glucose efficiënt om te zetten verliezen.

We hebben er dus alle belang bij om onze bloedsuikerspiegel in balans te houden. Zo krijgen we controle over o.a.:

- Gewichtstoename

- Hormonale disbalans

- Huidveroudering/huidproblemen

- Energie schommelingen (pieken en dalen)

- Ontstekingen (over het volledige lichaam)

- Artritis

- Inflammatie van vitale organen

- Insulineresistentie

- Bepaalde spijsverteringsproblemen

​

Bij de Voedingspraktijk monitoren we gedurende 2 weken welk effect koolhydraten/glucose heeft op jouw lichaam. We plaatsen (pijnloos) een kleine patch op de bovenarm die je suikerspiegel continu gaat meten. Deze informatie wordt geanalyseerd en in een duidelijk behandelplan gegoten zodat je aan de hand van enkele voedings- en leefstijlaanpassingen de weg (terug) vindt naar een stabiele bloedsuikerspiegel.

Red Apples